Harderwijk en Nunspeet aug 2017

15 april 2018

Naar Harderwijk van dinsdag 1augustus tot en met 4 augustus 2017.
BS 422 kilometer. Rond 10 uur rijden we aan. Het navigatiesysteem werkt niet goed. We doen het vooral met de borden van de ANWB! Lekker ouderwets!!!!!
We besluiten om naar de camperplaats te gaan in Nunspeet. We staan ervan te kijken dat het zo'n groot gebied is. Het ziet er heel netjes en het is ruim opgezet.
We schrijven ons in en doen de brief in de bus. In de avond komt de boer rond en int zijn geld.13 euro. Na wat nasi eten en salade en rusten... gaan we te voet naar het stadje. Het is bijna 3 kilometer.
We boffen ..het is markt!! En een grote...heel veel kraampjes. We kopen drie vliegenmeppers voor 45 cent.. Wil ziet een mooi truitje voor mij. Dan koop ik die toch !!! Hihi..
We drinken bij Frans wat. Het wordt daar heel druk en het eten ziet er goed uit!!! Maar...we hebben nog boontjes van onze Lambert...en gehaktballetjes. We kopen daar bij AH nog krielaardappeltjes bij. Dus op naar Peppertje !!! Koken en eten en lezen en slapen.
O ja ..terwijl we door de straten van Nunspeet slenterden ... hoorde ik bekende stemmen.
Woensdag 2 augustus
De dag van het fietsenrek. We staan om kwart over 7 op. Eten en dan op weg naar Harderwijk.
Het navigatiesysteem laat het weer afweten. We krijgen hulp van de telefoon van Wil. Dat gaat beter. Twee oudere mannen staan klaar om het klusje te klaren. Heel vriendelijk en gastvrij.
We kiezen toch een witte in plaats van een RvS. Wel spannend!! We gaan met de fiets verder.
Op naar het centrum van Harderwijk. Het is verrassend mooi. Leuke huisjes en huizen en leuke straatjes en steegjes en mooie pleintjes. Het is maar goed dat we met de fiets zijn want alles ligt wel wat uit elkaar. Als laatste gaan we naar het strandje. Dat valt wat tegen. Dat ligt aan de directe omgeving. Een grote bouwput..maar...volgens de man van bikelift komt het helemaal goed!!!
Na een rondje Harderwijk besluiten we naar Hierden te fietsen, dat is 4 kilometer. Een man geeft Wil de tip om bij de rotonde linksaf te gaan . Dat fietst mooier. En inderdaad een heel mooi fietspad.
Op de heenweg had Wil iets van vis gezien..dus daar gaan we nu op af. Het is er heel druk. We bestellen een broodje met garnalen en met gebakken vis. HEERLIJK!! Daarna drinken we wat op een mooi terrasje met zwart en witte parasols. Dat heet Johannes. We gaan terug naar het industrieterrein. We denken dat de camper wel klaar is. Maar dat is helaas niet. Hij komt net terug van zijn lunch. Op zijn gemak. Hij heeft nog zeker wel een uur nodig.
Nou dan gaan we toch fietsen!!! We maken weer een rondje Hierden. Nu met een tussenstop
We zien heel schetige paardjes met nog hele kleine paardjes. Het zijn net hondjes!!
Even voeren en weer verder. Allebei de bankjes zijn bezet. Dus fietsen en fietsen...
Na een uur staan we weer op de stoep en ja hoor.. de klus is geklaard.
We kijken met hem nog even naar een carportsysteem jij zijn achterbuurman.
Wij gaan toch weer terug naar Nunspeet. Is goed bevallen en we gaan morgen toch fietsen.
Het maakt dan niet uit waar we staan. Op de camping schrijf ik me weer in en pak meteen een route kaart . De Veluwse Hanzenstedenroute van 45 kilometer. Deze geplastificeerde route leg ik morgen na gebruik weer terug.
Wil ruimt zijn garage op. Hij heeft nu meer ruimte..
Even rust en naar Appie Hein. Het regent potdomme maar wij zijn geen watjes!! Toch!!??
De mosselen zijn in de aanbieding!! We gaan met bijna 10 kilo terug in onze rugzakjes..
2 kg mosselen, 2 blikken bier, 1 fles wijn, 2 bakjes salade, 1 pakje groente. En stokbrood!
Lekker gegeten. Het blijft regenachtig . We zijn genoodzaakt om binnen te zitten.
Ik kook!!! De mosselen gaan in drie pannetjes. Stokbrood gaat in de oven.
We hebben heerlijk gegeten. Daarna afwassen. Binnen!!
Wel makkelijk dat we heet water kunnen maken. Alle vieze spullen staan op de aanrecht en dan nog afwassen!! Het is behelpen maar het heeft ook wel wat.. enne. Wil zit op zijn zetel en pakt spontaan de handdoek om af te drogen.
Daarna blijven we binnen en lezen we wat, kijken we tv ,daarna Wil alleen!! Ik lees verder in het slaapgedeelte. Met Jinek kom ik weer te voorschijn. Ik maak nu een verslag.. en ben klaar..
Nog wat drinken en dan.....juist....zzzzzzzzzzz....

Donderdag 3 augustus

Fietsen staat op het programma. Maar het weer werkt niet echt mee. Vroeg in de ochtend is het droog maar dan begint het te miezeren en te regenen. We zijn nog in Nunspeet. Dan maar fff koffiedrinken. Het wordt droog. Op weg naar het station begint het weer keihard te regenen. Ja dan maar weeeeeer koffiedrinken. Dan wordt het lichter en kunnen we beginnen . We hebben al 7 kilometer gefietst. Het is een mooie route. De Veluwse Hanzestedenroute van 45kilometer, maar ik zal alvast verklappen dat we 74 kilometer hebben gefietst. We zijn ook wel eens wat afgeweken. Soms een camping opgegaan of een haventje aangegaan...we zien een molen, een vogeluitkijkpost ,een kerk in fundamenten. Een wachtplaats voor een pontje maar die vaart zeeer weinig.Het moois stadje Elburg is zeker de moeite waard. Heel mooi en lieflijk.
Het is er ook best druk en we zien veel camperplaatsen langs de haven en bij de grote ark.
Het waait nu en dan zeer hard en we hebben in begin vaak wind tegen. Mooie fietspaden in het groen en wisselende beelden van de natuur. We komen in Harderwijk aan. In plaats van ergens te gaan eten stelt Wil voor om weer een broodje vis te kopen en een fruitsalade te nemen PRACHTIG voorstel!!! Dus zo ook gedaan. Het fruitsappen eten we op een strandje aan het Veluwemeer. LEkker!!! De weg van Harderwijk naar Elburg was zaaaaaalig!! Wind in de rug en lekker breed fietspad en constant water aan de rechterkant. We zien veel campings en huizenparken. We vragen ons af welk vertier de mensen hier hebben. De meesten zullen wel en boot hebben of willen gaan surfen . Na Elburg hebben we weer meer wind tegen . Gelukkig maar dat we nog niets gedronken hebben want we hebben onze krachten nog erg nodig. In Nunspeet veranderen onze plannen weer. In plaats van uit eten gaan we naar APpie en halen we wijn en lasagne. Salade hebben we nog en ook nog pudding. Hieven we ook niet eer naar het dorp. We zijn moe moe moe...na drankje gaan we eten. Ik ga op bed liggen om te slapen. En wat gebeurt er!!!! Niks nie slapen...gewoon wakker. Wil heeft contact ...hij is bezig met de achteruitrijcamera.
Nu is Nederlands dameselftal met de halve finale bezig in Enschede tegen Engeland.
Het is nu 1-0 voor Oranje
Nu is het 2-0 !!!!!!
Slaap lekker en morgen gaan we weer met Peppertje rijden.
Doei..

Vrijdag 4 augustus.
Het regent een beetje. Wil probeert de radio op in tablet te zetten. Dan kunnen we in de ochtend in bed naar de radio luisteren. Het lukt!!!
Eten, afwassen en ruimen en weer naar huis.
Het afvoeren van vuil water gaat goed. Ik rij van Nunspeet tot Boxtel. Gaat goed vind ik.
Ik durf het in ieder geval. Je hebt vanuit de anime ook fijn en goed overzicht. Het was best druk op de weg. Op naar de volgende ronde…. Na 10 augustus naar Duitsland..

ES 792 kilometer. Deze tocht was 370 km.