Met PEPPER op wintersport febr 2018

4 april 2018

20180219_101449[1]

Welkom

Met onze PEPPER op wintersport FEBR 2018.

Bestemming: Westendorf en Seefeld in Oostenrijk

Gereden aantal kilometers: 1.848 km (Bs = 5.287 Es = 7.135 km)

Aantal vakantiedagen: 10 (9 nachten)

Totaal kosten: € 1.104,33

Verblijf:

Westerheim (D): Albcamping € 23,68 voor 1 nacht (incl stroom)

Westendorf (O): Panoramacamping € 39,52 per nacht (incl. stroom) 4 nachten

Seefeld (O): camping Alpin € 47,52 per nacht (incl. stroom) 4 nachten

Zondag 11 februari 2018

We zijn er klaar voor. Met Peppertje naar de sneeuw!!!

Wil heeft alles goed voorbereid!! Hij moet wat kou kunnen hebben.

Vertrek rond half 9. We wilden eigenlijk naar Merklingen gaan maar wegens waterschade is het restaurant gesloten. Dus we zoeken iets anders. Het is Westerheim geworden. Een nette camping voor ruim 23 euro. We eten in het restaurant “De Gouden Appel”. Schnitzel met heel aparte frietjes. Alsof ze met een guts gesneden zijn. De tv doet het en we hebben wijn bij ons. Wat willen we nog meer!!

Ons plan is om naar Reit in Winkel te gaan maar dat gaat de volgende dag veranderen.

Westendorf  12 febr 2018

Onze 2e dag op wintersport met de Pepper “ We on the Move”.

Het weer: matig, donker weer en nu en dan veel sneeuw rondom München.

Nog tanken in het dorp ( bijna 80Euro).

We rijden vandaag ongeveer 300 km van Westerheim ( nabij Merklingen) naar Westendorf.

Eigenlijk was ons doel om naar Reit in Winkl te gaan maar we zijn bang dat we dan op de beste dag van deze week ( woensdag wordt het de zonnigste dag van de week) weer aan het rijden zijn.

Kortom: we vergeten dit jaar Reit in Winkl en gaan op weg naar Westendorf .

Onderweg scoren we nog een vignet voor de Oostenrijkse snelwegen: 9 Euro voor 10 dagen.

In de middagpauze komen we aan op camping Panorama. We drinken ff een coke en nemen een Frittatensuppe. Het buro  is om drie uur open en we hebben plek op een vrij volle camping: we krijgen nr 101 toegewezen.

De eigenaar sluit de elektrakabel aan op een elektriciteitsmeter.

Er blijkt - op verzoek- ook gas via een gasmeter en gasslang aangekoppeld kunnen worden.

Wij doen het voorlopig met onze eigen gasflessen.

We warmen onze paella in de magnetron op en het is HEERLIJK!!!!.

Even rusten en lezen en we volgen ook de olympische spelen hoor. Wüst heeft weer goud  op 1500 meter.  Halbe Zijlstra heeft het een beetje verprutst. Hij heeft gelogen en dat voor een minister!!!! Morgen flink debat hierover!!!

Vandaag volop warmte via ons eigen gasnet en Truma controle.

Flink warm en soms te...

Zelfs de doucheruimte  is heel warm en ook de saniruimte waarin de watertank zich bevindt.

Rond half 9 gaan  we naar het restaurant van de camping. Het is er best druk en we drinken een jagerthee en 2 biertjes.

Het is er echt wel gezellig. We vatten er nog inne!! Er komt een man binnen met drie vrouwen. Wat een inspanning dat skiën roept hij. Volgens ons hebben ze de hele dag apres ski  gedaan!!

Er komt nog een man erbij!! Wil een mop een Duits vertellen maar gaat al heel snel over in het Nederlands verder. Hij kent de clou uiteindelijk niet vertellen!

Vervolg morgen!!! Komt nog een man erbij!!!

Wel een gezellig kroeggedeelte met daarbij een resto.

We vatten er wiederum  inne.

Dinsdag 13 februari 2018.

Het is heerlijk warm in bed. Wil zet rond 6 uur de gasverwarming aan. Dit is wel fijn!!!

De bestelde broodjes gaat Wil ophalen. Wil sjouwt trouwens heel wat af. Hij gaat een flinke gasfles halen , zuivert de wc, etc.. Nu snapt hij dat het al snel vol is. Hij had de wc gevuld met water...maar het doorspoelen gaat via de gewone waterleiding!!!. Hij buurt met de buurman en wordt weeeeer wijzer. Iets met blauwe knop!?!?

Ontbijten en wat sjouwen en dan huppakee naar Westendorf. Een leuk weggetje via de achterkant van de camping. Wil scoort zijn kabeltje en ik mijn hoestsnoepjes.

We zien het bordje Brixen staan en besluiten heel snel dat we daar naar toe wandelen. Een tocht van ongeveer 3,5 kilometer. Daar zien we geen gezellig tentje en Wil komt het prachtige idee om pizza te eten in Westendorf.

Dat doen we. Lekker!!

Dan naar huis en ik heb het helemaal gehad zoals men dat zegt,hihi.

Ik duik meteen op mijn bedje en drink veel water.

Wil slaapt ook nog even en dan moet er gegeten worden. Ik pak wat fruit en thee en Wil heeft worst gevonden met een broodje.

We gaan toch nog even naar het café. Ik drink nu geen jagerthee!!! Maar gewone!!

Morgen gaan we wandelen. Het wordt route 2 naar Hopfgarten en Lendwinkel.

Ongeveer 3,5 uur.  Het gaat vannacht flink vriezen tot wel 15 graden!!! Ik vertrouw erop dat dat moet kunnen!

Ik moet nog wel zeggen dat ik toen ik in de camper kwam me weer beter voelde en nog een wijntje heb gedronken!!

Woensdag 14 febr 2018.

Valentijnsdag... vandaag dus extra kusjes

Het wordt een super zonnige dag!!

De kou is heel veel meegevallen. Niets gemerkt van de 13 graden vorst in de afgelopen nacht.

We hebben wel de gasverwarming aangezet.

Goei Peppertje!!

Na eten en afwassen en wat sjouwen zijn we klaar voor de wandeling ri. Hopfgarten. In het begin is het heel koud omdat we op een bospad lopen. Maar later lopen we vaak in de zon. Heel fijn.

Op een gegeven moment lopen we vast. We moeten een stukje terug. Een jongen wijst ons de weg. We komen verrassenderwijs bij een restaurant:. AUNERHOF.. leuk tentje..echt Oostenrijks.

We gaan weer verder en we denken dat we nu snel in Hopfgarten zijn maar DAT !!! Viel tegen!!

Na een lange wel mooie weg komen we  via rest. Lentwirt, gehucht Unterwindau  uiteindelijk in het dorp. We willen een hapje eten maar dan moeten we weer heel laat met de bus terug en langs de weg lopen vinden we te gevaarlijk. Dus even naar de KERK hihi en wachten bij de bushalte.

Voor ruim € 5 zitten we 5 minuten in de bus en stappen we uit bij Stockmuhle. We gaan in ons restaurant een schnitzel met frietjes te eten. Lekker!! Daarna stoelen naar buiten en heerlijk in het zonnetje liggen.

In de avond lopen we naar het dorp. Dat was een lange saaie weg!! We zien geen gezellige tentjes dus we gaan terug naar ons Peppertje. Daar gaat Wil onze eigen erwtensoep warm maken. Smullen maar!

Ruud Lubbers is overleden op 78 jarige leeftijd. Veel over hem op TV natuurlijk.

Dorien ten Mors wint de 1000 meter schaatsen op de Winter Olympische Spelen.

Wat gaan we morgen doen??

Donderdag 15 februari 2018.

Vandaag is het geen zon en wat donker, bewolkt weer.

Het werd een koude nacht. Dat wil zeggen in bed was het lekker warm nog. Maar verder was de verwarming uitgevallen. Het gas was op.  De thermometer op de airco gaf 2 graden aan.

We wisten wel dat het een keer zou gebeuren maar we hebben geen idee wat ie verbruikt. Staat geen metertje op! Dan maar eruit voor aansluiting van het elektrciteitskacheltje. Helaas niet krachtig genoeg en warmer dan 6 graden werd het deze nacht niet.

Maar Willeke de handyman lost het in de ochtend weer op. Hij wisselt de fles en ja hoor ....de warmte komt weer.

Wil vraagt bij het buro even na of we in aanmerking komen voor de gastekarte.

Ja hoor natuurlijk.

We willen naar Kirchberg en dan weer terugwandelen.

Klop klop gaat het op het deurtje. De eigenaar geeft aan dat we van deze plaats moeten.

Deze is gereserveerd . We krijgen een ander plekje.

Het zuiver water komt in orde maar de vuilwatertank krijgt Wil niet leeg. ....bevroren???

Met de fohn erop wordt het later wat beter.

We gaan met de bus.. we hebben een heel vriendelijke chauffeur. Hij heeft voor iedereen een praatje. Naast mij zit een brouw te rommelen in haar tas. De chauffeur moest plotseling remmen. Die vrouw donderde met haar tas voor in de bus. Ze maakte een flinke smak. Volgens mij had ze niet haar hoofd gestoten. Ze stond vrij snel weer op en stapte uit. Toen bleek dat haar hand een beetje kapot was...ik zuster Els had wel een pleistertje voor haar. Ze ging weer verder .ze ging met de trein.

Het dorpje ziet er leuk uit. Even naar de info..kopje koffie..thee gedronken en hup aan de wandel!!

In Brixen gaan e een hapje eten in Brixnerwirt. Wil eet wurstel met frietjes en ik rösti. Lekker!!

Nu nog een uurtje wandelen naar Westendorf. We komen langs de Achensee  en Birgbichel. Twee gehuchtjes.

In Westendorf gaan we  binnendoor naar de camping. Ik weet nog heel goed de weg 🤔. Vergissinkje ..een stukje weer terug.

Thuis aangekomen gaat Wil meteen weer op zoek naar een oplossing voor de vuilwatertank.

Ikke moet veel hoesten. Ga ff op bed liggen maar van slapen komt niet veel. Maar goed..het rust toch!! Wil heeft het idee om wat salade te pakken met toastjes. Vandaag is de dag van Sven Kramer . Eigenlijk niet maar hij heeft zijn poging om goud te halen helemaal misgelopen. Hij werd 8ste. Hij neemt het heel sportief op. Petje af. Toch zilver op de 10.000 meter voor ....

Morgen gaan richting Seefeld. Ben benieuwd!

Vrijdag 16 februari 2018.

Nou hebben we van alle weertypes gehad. Heel koud, sneeuw, bewolkt en regen.

Het dooit ontzettend hard. Wel goed voor de vuilwatertank!!!!

Rond elf uur vertrekken ..we gaan eerst naar de Aldi. Goede wijn in de aanbieding!!

We willen vandaag uitsmijters maken dus ook wat ham en tomaat gekocht.

Op weg dus naar Seefeld. De TomTom van de camper wil ons steeds van de autoweg te halen!!

Heel vervelend en we weten ook niet wat we moeten doen om het eruit te halen.

Even een file..ongeluk gebeurd. Alle auto’s gaan netjes aan de kant rijden zodat de hulpverleners de middenbaan kunnen gebruiken. Na ongeveer een kwartje rijdt het weer door. We zien niets van het ongeluk???

In Seefeld koen we via een andere weg binnen. Even zoeken en ja hoor daar komt de herkenning.

Er is plaats genoeg op de camping. We krijgen plaats 113. Lekker in de zon..ALS die schijnt…

Wil maakt de uitsmijters...HEERLIJK jam jam... en ik ga weer even naar bedje toe , maar kan niet slapen. Het rust toch. Toch veel hoesten en niezen en een duf gevoel.. lang geleden dat ik verkouden ben geweest...

We gaan naar Triendelsäge  wandelen. Ook bekend terrein voor ons. Ziet er altijd gezellig uit!!. Het was er ook druk!!

Thuis drink ik nog een ambrosius wijn en wil pakt een pilsje.

Rond zeven uur gaan we naar het restaurant op de camping. Het is er niet zo druk. We eten schnitzel met frietjes en groentenspaghetti. Even raden wie wat gegeten heeft.

Koffie en thee na..Pepertje is blij dat we weer thuis zijn.

Tv en wijntje en appen . Vandaag is de dag van Esmee Visser. Zeer onverwacht heeft ze gouden plak behaald bij 5 kilometer. Het grappige is dat ze vanuit de B klasse bij het  OKT goed geschaatst had. Ze mocht mee naar de olympisch spelen. Ze wist nog niet eens wanneer die waren.!!!!!! Onbevangen en relaxed.

Wat de dag morgen brengt weten we nog niet precies...we hebben in ieder geval lekkere broodjes besteld

Zaterdag 17 februari 2018.

Een dag met de zon in de voormiddag en later op de dag regen. Heel zacht weer.

Lekker in bed. Goed geslapen. Weer wat fitter.

En zelfs even met open raam..gevoel dat ik meer lucht /zuurstof nodig heb!!

Wil gaat weer de broodjes halen en is bezig met de schoonwatertank.

Hij blijft water aandragen. Waar blijft dat toch allemaal!!!

Op een gegeven moment ziet hij door het plastic heen hoe hoog het water staat. Dus zal het wel goed komen.

Wil raakt ook verslaafd aan sneeuwruimen. Elke keer MOET hij de ruimer even aanraken !!

We gaan eerst even naar het dorp. We herkennen van alles weer! Het is er heel druk. Bij de info krijgen we de winterwanderkarte. Het ziet er anders uit. We drinken koffie..thee.. bij de Kalte Schmidt. Tegenover een heel chic restaurant. Het zonnetje komt er goed door. heerlijk!

We wandelen. Het wordt een soort trial and error tocht.

Steeds bedenken we een binnendoorweg, maar moeten we weer terug. Niet altijd hoor..

Via de skipiste lopen we verder richting Larchenstube. We komen nu bij het hotel wat vorig jaar nog in aanbouw was. We lopen er even in en via gangetjes en trapjes lopen we uiteindelijk vast. Via gangen en zalen komen we toch weer bij het begin. Wat een weelde, wat een luxe.

Wil fotografeert huize Charlotte nog eens en we zien dat Larchenstube ook in de middag even open is. Gunstig voor ons....op maandag hebben ze rustdag. Dat is wat minder....maar ja genoeg te doen.

Weer een trial!!! In plaats van winterwandelweg ziet Wil een smal pad gebaand door mensen naar de Birkenlift. Dan snijden we een groot stuk af. En ....het lukt.

Bij Peppertje eten we worstenbroodjes. Met melk!!

We willen toch ook even naar de gebroeders Wildmoos. De weg ernaartoe is erg stijl. Het ligt nog vol met sneeuw. Het valt toch op dat hier heeeel veel sneeuw is gevallen. De broertjes zijn niet thuis maar toch is het gezellig. In het begin niet te druk. Plaats genoeg. Later wordt het drukker met mensen boven de 70.  Na een biertje en theetje en...ikke ook een borreltje wat best wel lekker is!!! Het gaat regenen..sneeuwen. We gaan weer terug en worden idd wel wat nat.

Ik ga even lezen . We drinken wat en verwarmen een Franse schotel op. Lekker en hopjesvla na. Wil gaat even op bed liggen . Ik blijf op mijn stoeltje. Blauw bloed ... thee drinken ...en verder weet ik nog niet!!

Plannen voor morgen ..naar de Lotteseehutte via het dorp!! In plaats van meer zon voorspellen ze nu toch meer bewolking.. wachten ffffff af.

Vandaag is de dag van......ik dacht van Shinki Knecht maar hij heeft een rode kaart gekregen. Vandaag heeft Nederland geen medaille behaald.

Zondag 18 februari 2018.

Veel kouder weer en gehele dag bewolkt!

Wil heeft slecht geslapen. Hij heeft het raam aan het voeteneind opengezet. Wel goed. Meer frisse lucht.

Ik trek mijn stoute schoenen....boots aan en mijn ochtendjas....winterjas en ga in pyjama

Naar de douche. Dat gaat goed. Alleen toiletartikelen bij. Het is er weer lekker warm maar de douche had maar een klein straaltje. Jammer..

Ontbijten..wasje..de bekende rituelen..we gaan aan de wandel.

Het is bewolkt .het heeft vannacht goed gevroren. De grond is daarom spekglad en zeer onregelmatig vanwege het dooien gisteren. Wil neemt voorzorgsmaatregelen en doet de ijzertjes onder de wandelschoenen. Dat loopt heel prettig!!

We gaan eerst richting dorp of liever het olympisch stadion. Vandaar uit begint de wandeling. We hebben het idee dat we nu langer aan de linkerkant van de weg lopen. Het is een mooi wandelpad. We zien heel veel langlaufers.

In Mosern drinken we koffie/thee in hotel Kaiserhof. Daar maken we een foto om dat naar de familie te sturen...

Vandaaruit lopen we naar de Lottesee. We zien maar steeds die naam niet...

Blijkt dat het Wirthschaftshaus of iets met stubl????

Een heel leuk en gezellig ingericht restaurantje. We eten daar een kop soep en gaan dezelfde weg terug.

In Seefeld scoort Wil zijn alpacantasokken. We reserveren bij een nieuw ontdekt restaurant

ons laatste avondmaaltijd van de wintervakantie.

Daarna gaan we Kaiser een apfelstrudel met vanillesaus eten!! Dat is HEEEL bijzonder.

Eigenlijk wilden we een klein hapje eten maar er was niet iets wat daar op leek. Een pizza was teveel!!! Het was wel lekkkkkrr!!

Nog even langs de Spar en dan naar huisje toe. Rust..drink.eet.

Toch weer ongeveer 15 km getippeld.

Wil maakt het eten klaar. Pittige gehaktballetjes met nudeln en gemengde sla, ..heerlijk!!!

Nog yoghurt met stukje chocola na.

Vandaag maak ik Wil de man van de dag. Van mij krijgt hij een gouden Plak❤.

Luizenmoeder was weer leuk. Ging over Lentekriebels..dus ook over sexuele voorlichting.

Geeft een hoop commentaar bij leerkrachten en ouders.

Wil heeft intussen het bed opgemaakt en de wijn ingeschonken..PROOST!!!

Maandag 19 februari 2018.

Een superzonnige dag!

Ja de zon is er!!! Na het eten eventjes lekker alles opengegooid. Lekker luchten!!

Wil zet de stoelen buiten en we zitten lekker in het zonnetje.

Rond half 12 gaan we aan de wandel.

Het valt meteen op dat er bijna geen Nederlanders zijn. Eigenlijk heeft Zuid Nederland nu vakantie maar vanwege carnaval hebben de mensen vorige week vakantie gehad. Bijzonder zo’n week.

De pistes,die WIJ zien, zijn ook superleeg....

Op de camping zijn niet veel mensen bijgekomen.

We willen de Wildsee wel weer eens zien en naar de Engelhof gaan.

Heerlijk in het zonnetje.

De eendjes zijn er nog steeds en er wordt flink ruzie gemaakt om de stukjes brood die wij strooien te pakken te krijgen!! Het is wel een gewild pad. Veel “oudere” mensen lopen hier en met kinderwagens. We eten fritatensoep en goulashsoep en gaan terug. Nu zien we de hertjes. Ook baasje erbij. Het is alweer half 5!!! Wat gaat de tijd snel.

We willen met de bus van 6 uur naar het dorp. En ...het lukt. Bij het station stappen we uit.

We zijn een uur te vroeg bij Almrestaurant Kräachelmoos maar dat is kein probleem!!....een heel gezellig tentje .

De man..eigenaar..in korte broek is heel vriendelijk. De vrouw is wat onvriendelijk en zucht veel. Volgens mij pas begonnen. Weet het allemaal nog niet zo goed.

Wij eten schnitzel met frietjes en geschnetzelds met frietjes en een salade.met daarbij een biertje.

Even een foute rekening maar dat wordt snel hersteld.

We moeten wel teruglopen!!! Het is koud maar het waait niet meer zo gemeen.

Wil zorgt nog voor strooizout. Het is nu 9uur...en we kijken nu naar de olympische spelen. Toevallig net over Cheriel Maas. Niets gehaald..niet goed genoeg zoals ze zelf zegt. Ook op de heren 500 meter wordt niet gescoord.

Nog wat lezen. Mijn boek wordt spannend......

Nog een laatste wijntje, op tijd te bed en moren richting Koblenz/Rudesheim.

Dinsdag 20 februari 2018.

Het weer; we vertrekken in een koud Seefeld .

Na de verse broodjes en wat ochtendrituelen afrekenen per pin.

Wat opruimen en wachten op de afkoppeling van de elektriciteit.

Dan rijden richting Mittenwald, Garmisch Partenkirchen, Ehrwald, Lermoos etc naar Ulm.

We zien nog lang en veel sneeuw onderweg!

Op tijd ff pauze en we nuttigen nog een restanten eten van eergisteren ( salade en gehaktballetjes).

We volgen ook veen de shorttrack dames. Ze zijn verrassend brons geworden!

We willen in de buurt van de Rijn kamperen maar niet alles is het hele jaar open.

We bekijken het nog een keer en van Lahnstad wordt het Rudesheim wordt het Schettlinghousen en uiteindelijk met volle overtuiging wordt het Koblenz.

Wel zeker een uur langer reizen. Geeft niet!!

We hebben niet in de gaten dat het later en later wordt. Het is al echt donker als we in Koblenz zijn en het is er druk!!

Na twee camperplaatsen bekeken te hebben beslissen we dat we doorrijden naar huis.

Een camperplaats was vrijwel leeg. Een oude camper stond er. Geen omheining, geen slagboom..nee niets voor ons! De andere camping was gesloten. Dat wisten we ..maar er zouden 10 camperplekken zijn...WIJ kunnen dit niet ontdekken!!

Het is niet meer om te doen om verder te zoeken .en....het is al veel te laat. ..

Jammer maar helaas. Dit halen we nog wel een keer in!!!

Op zich een mooie afstand om ernaar toe te gaan.

Wil is goed fit van geest. Gaat mij wel  steeds meer na-apen met niezen en hoesten!!!!

Hij heeft al de hele dag gereden. En knap hoor hoe hij door Koblenz kwam...

Tegen 22.00 uur zijn we we weer in Bergeijk.

Het toetje vd dag: met de camper rijden we in Bergeijk voor op het Hof bij Kwalitaria. Daar genieten we in onze camper van een lekker Bergaaiks frietje met uitzicht op de markt.

Later nog doen:

Updaten kaarten van de ANWB

TomTom van camper navragen over autowegen.

1. Reislogger:
    4 april 2018
    Welkom bij Reislogger! We wensen jullie veel plezier op reis!