Rondreis Frankrijk september 2017

15 april 2018

Dinsdag 5 september 2017.  Dag 1. Bergeijk-Toul.

BS 1727 kilometer.

Eindelijk is het zover..onze lang geplande eerste pensioenreis met onze Pepper!!!

Na het vieren van mijn afscheid dat twee maanden geduurd heeft!!! Gaan we op reis.

Nog even iets anders tussen gekomen. Tante Willy heeft een kamer gekregen op de Kerkebogten. Wil en ik hebben Annelies meegeholpen. Eerst met jaar en tante Willy haar kamer bekeken. Wil en Hans hebben enkele spullen naar haar kamer overgehuisd. Wil en ik  hebben alle kasten leeggeruimd en de inhoud naar het bedrijfspand gebracht. Zondag hebben we nog feest van Hans en Ria gehad. De maandag 4 september hadden we hard nodig om het een en ander in orde te krijgen. Maar het is gelukt!!!!

In de morgen staan we rond half 8 op. Wat sjouwen..fiets op de  camper..sleutel naar school gebracht ..koffie en wegwezen!!

In plaats van naar de Atlantische kust kiezen we voor het zuiden. De weersvoorspellingen zijn niet zo goed..via Lommel maar Hasselt , naar Luik, naar Luxemburg , naar Metz ,  Nancy. Bij Toul gaan we van de weg af. We komen om kwart voor 4 bij een haventje waar ook camperplaatsen zijn. Het zijn er ongeveer 10. Dichtbij zijn de oude vervallen stadsmuren van Toul. We moeten een kaartje uit een automaat halen. Het kost 7 euro. Inclusief stroom. We gaan een pintje drinken aan de overkant van de straat. Veel herrie, heel druk op de weg. Even wat lezen en duttelen. Wil valt bijna van zijn bedje hihi o nee schrik schrik..we gaan het stadje in. Best wel leuke dingen maar het zit een beetje raar in mekaar. De eetgelegenheden zijn zowat uitgestorven..we zien een aardig pizzatentje. Na wat verder koken en rondlopen komen we daar terug. We zijn de eerste gasten. Lekker gegeten ..daarna terug naar de camper. Het is nog best warm, nog even buiten gezeten en gelezen.. nu bezig met verslag en daarna de tv aan..

Morgen gaat Wil in het stadje brood halen…

Woensdag 6 september 2017. Dag 2 . Van Toul naar Macon.

BS 2142 km.

Getankt € 48,95   33 liter.

Willie gaat inderdaad brood halen. En we krijgen als toetje  croissantjes. Inpakken en om kwart voor 9 zijn we weg. Op naar het volgende punt. Naar Macon. We kiezen voor een stukje tolweg en vaker de N weg te rijden. Onderweg een kopje koffie gedronken in een dorpje. Het cafeetje is aardig vol en er zitten al mensen aan de wijn. We zien heel veel druivenvelden en er zijn ook al mensen aan het werk. We denken dat ze met bladeren bezig zijn. Maar ze zijn echt druiven aan het plukken. We zijn even van de weg gegaan en hebben geluncht langs een druivenveld. Romantisch!!!

Dat was in Morey Saint Dennis. We zien weer iets bijzonders… op 7 juli ..op mijn afscheidsdag..zijn de tour de Franse renners door Nuits St Georges geweest.

Het wordt steeds beter weer. De donkere wolken zien we niet meer..

Om half 3 kwamen we aan in Macon.  Jaaaa nu herken ik het weer. Melden. … betalen  €23,10 ..en plek zoeken.

Het is er nog best druk en er zijn heel veel Nederlanders. Een fijn plekje om te douchen en de was te doen. Het droogt snel. Lekker rusten en  gaan eten in het restaurant. Een salade Nordic met frietjes en een salade Cesar met een watertje en een rood wijntje.

Goed en gezellig gegeten, ook best druk in het restaurant. We krijgen bericht van ons Riek dat het met Adrie Kemps heel slecht gaat…

We liggen vroeg in bed. O ja het bedverhaal!!

We hebben al op drie verschillende manieren geslapen. Eerst in de lengte…last van kastjes..hoofd aan achterkant. Toen omgekeerd met hoofd dus in het midden. Dan moet er een tussenstuk gemaakt worden. Heel moeilijk dan om uit bed te komen. Nu gaan we proberen om gewoon in de breedte te slapen. Ik ga achterin. Ik kan dan over Wil klimmen als ik naar de WC moet. Nu kan je makkelijker uit bed gaan met het trapje. Het is mij goed bevallen. Ruimte genoeg en weer lekker bij elkaar. Nu moeten we wel de dekbedden wat opruimen en de lakens onderstoppen. De ruimte tussen de bedden is wel fijn om bij de kastjes te kunnen. Volgens mij gaat dit lukken!!

Donderdag 7 september 2017. Dag 3. Van Macon naar Die.

BS 2461 kilometer.

Getankt  54,44 liter met als kosten € 65.   Hier kost de gazole €1,19

Wil gaat weer op stap om brood te halen. Wel met belemmeringen maar uiteindelijk is hij en naar de WC geweest.. EN papier weggehaald bij de dames ..En illegaal brood gekregen van het winkeltje..en..nog geschooid om croissant..maar dat lukte niet!!

Na wat stront aan de knikker..aan de schoen..wat uiteindelijk klei bleek te zijn, zijn we om kwart voor tien vertrokken. We gaan weer over de N wegen.  We zien de Saône. Komen in de region Rhône-Alpes, in de Vallee de Rhône.

We rijden weer langs mooie gebieden. Drinken koffie langs de weg. Ik krijg bijna een hele beker koffie over mij heen , maar door mijn grandioos reactievermogen hihi ben ik de KOFFIE ontsprongen. Duizendmaal excuses.. we willen eten maar we willen brood kopen bij een bakkertje in een dorpje. Echt Frans. Dat was het.  Ik kwam in een heel klein kamertje. Bijna alles was leeg. Nog enkele stokbroden en wat water en pizzastukjes. Een gehandicapt vrouwtje kwam slaperig uit een kamer. Geen croissantjes meer. Dan alleen een flute.

We rijden door en mooi gebied. Rustig. We staan er dan ook van te kijken dat we op dit stuk weg 2 ongelukken meemaken. En best wel heftig. Bij het eerste een auto in de sloot. Bij het andere ongeluk dat net gebeurd was..twee auto's  tegen elkaar. In de ene auto zat een man nog vast achter het stuur…we kwamen later een ziekenauto en brandweerauto met loeiende sirenes tegen.

Nog getankt bij een super en op zoek naar de camping.

Ja gevonden!!! Een kleine, leuke camping. Leuk accieul met schattige deurtjes en raampjes. Het aanmelden gaat nu ook eenvoudig. Via ACSI je naam invullen.

We zoeken een plekje..lukt met en zonder boom . Even eten en op naar het stadje. Heel oud en origineel. Alle oude gebouwen blijven gewoon staan. Veel kleine winkeltjes .We zoeken lang naar de info..uiteindelijk vinden we het. Enkele fietsroutes en wandeltips gekregen. We gaan terug naar de Peppertje en drinken een wijntje eten de rest van het brood op en slapen even. Daarna gaat Willy eten koken. Erwtjes,puree en kippenboutjes. Lekker en o ja ook nog pudding.

Ik ga afwassen. Het is al donker..praatje gemaakt met man over wintersport, vakantie en het weer. Was gezellig. We drinken koffie in het restaurant. Ziet er heel gezellig uit en ook hier is het best druk. Veel oudere mensen!!!!.

We zien dat de twee dames met de twee grote honden morgen weer vertrekken althans ze hebben de fietsen ingepakt. Ik heb het verslag gemaakt. En even geappt en gemaild. Jose schrijft over Imke . Het gaat niet zo goed met haar. Een  heftige terugslag gehad en opgenomen in ziekenhuis, de tweeling ligt nu ook in het ziekenhuis. Er is gezocht naar een oplossing.moeder en kindjes mogen bij elkaar komen.

Nu nog even naar Wil kijken en naar de TV en alvast Truste!!

Donderdag 8 september 2017. Dag 4. Die.

We hebben goed geslapen. Het is 15 graden. Dat slaapt dus goed. We hebben weer een nieuw systeem van slapen . Als we naar de WC zijn geweest wisselen we van slaapplaats. Wil ligt opeens op mijn slaapplekkie!!! Wel verrassend maar het werkt wel.  Gewoon doorslapen, ruimte genoeg!!

Wil haalt een stokbroodje en twee croissants eten. We maken een praatje met de twee dames. Zij gaan vertrekken. Ze komen uit Groningen en gaan het mooie weer opzoeken. Er wordt slecht weer voorspeld in dit gebied. Vandaag valt het reuze mee. We hebben lekkere gefietst en vanmiddag volle bak zon gehad. Ook nog even naar het dorpje geweest rond 7 uur. Heerlijk weer. De temperatuur is nu nog steeds goed. Gisteren werd het heel koud in de avond.

Even terug naar de ochtend. We willen de 7 kilometer fietsen. Even moeilijk om het begin te zoeken, maar na een kopje koffie in het stadje lukt het ons. Het is een mooie route. We gaan lunchen , lezen , Tour de Spanje en boodschapjes doen. We gaan morgen verder naar Arles.

Ik ben bezig met boek met het boek van Willem Holleeder. Het heet Judas..spannend!!!

Het stadje valt ons een beetje tegen. Dat wil zeggen ..het is wel heel mooi en echt heeel Frans!!.

Maar er is weinig te beleven. We gaan tegen etenstijd nog wel even naar het stadje. We zien veel bijzondere mensen. Veel Algerijnen en veel geitenwollensokkenmensen. We zien ook best veel “zwervers”. We drinken een wijntje en gaan eten. Maar….dat valt niet mee…wegens omstandigheden is het restaurantje gesloten. Wat jammer..maar….we hebben wel een oplossing!!!!

We pakken de lasagne uit de koelkast en dat gaat de oven in.

Met de salade , die we vanmiddag gekocht hebben voor morgen onderweg,  zullen we wel smakelijk eten.

Een kaart gekocht voor Tante Willy . Wil heeft die bij uitgaande post gelegd op de camping.

Alvast Truste.

Zaterdag 9 september 2017 . Dag 5. Van Die naar Arles.

BS 2710 kilometer

We vertrekken om 10 uur.

We willen via de bergwegen gaan. De Col de Cabre bedwingen. Het komt mij heel bekend voor. Ik denk van de tour de France. Het zou een heel geschikte berg zijn!!!! Hele mooie rotspartijen en we zien zelfs bergbeklimmers.

Probleempje….de sleutel van de wc kast doet het niet. Het slot valt er zomaar uit . Na een tijdje lukt het Wil om de deur open te krijgen. Maar sluiten lukt niet meer. Dan met tape aan de gang.

We zijn wel bang dat de plakband de lak beschadigt!!

Het regent en regent…we zien heel veel notenbomen en later abrikozenbomen. We rijden de Drome uit en gaan de Alpen in. Later komen we weer in de Drome.

Intussen appen Bert en Wil van de Ven ons. Zij zijn ook in de buurt van deze streek . Op weg naar St. Marie de la Mer.  We spreken af dat we in Arles elkaar wellicht kunnen zien. We zoeken een camping en geven dat aan hen door. Zij komen ook.

We zijn in de buurt van Violes. Daar hebben we bij een wijngaard op een camping Farvard gestaan. We willen het even bezoeken en koffie drinken. En ja hoor. We komen erlangs…bakje koffie en weer wegwezen. Het regent nog steeds. Dus goed rijweer..we komen om 4 uur bij de camping. Er is plaats . Hij geeft aan dat er nog maar 1 camperplaats is. Wil dus vlug contact zoeken met Bert en Neil of ze echt willen komen, dan reserveren we voor hun. Ja dus. Na een uur komen ze. Koffie gedronken en elkaars campers bekeken. Een wijntje en later gaan we in het restaurant eten.

Iedereen neemt pizza Fermiere en ik een pizza Reine. Het smaakt heel goed. We buurten en buurten . Het is heel gezellig. Rond 11 uur gaan we en gaan slapen.

Tot morgen..

Zondag 10 september 2017.  Dag 6. Arles.

Lekker frisse nacht en ons bed bevalt op deze manier goed. Wil gaat in het stadsgedeelte brood halen. Ze zeggen dat het 200 meter lopen is, maar dat is dus weer met de Franse slag. Het is 900 meter!!!! Wil en Bert zijn ook weer van de partij. Ze bieden ons opgeklopte melk aan. Heerlijk bij de koffie!!! Na het ontbijt gaan wij met de fiets richting dorp/stadje. We nemen afscheid. In Arles is het nog redelijk rustig. Gisteren is er een markt geweest. Vandaag activiteiten rondom muziek en stierenvechten. We lopen en fietsen wat rond. Een  koffieke aan de hoofdstraat en een wijntje tegenover de arena. We lopen ook even naar de Rhône maar daar waait het echt heel hard en het is koud daar. Het wordt steeds drukker!! We gaan weer terug naar de camping. Drinken een wijntje en eten brie op een toastje en een croissantje. Natuurlijk rust. Het waait heel hard.

O ja we hebben de krant gekocht van zaterdag. Gezellig. Ik heb nog een wasje gedaan. We staan nu op een camping!!!

Wil zoekt al een camperplaats of camping in Agde. Zijn er heel veel..zal wel lukken..

We gaan naar het terras en doen een appje weg .

Naar de vrienden van Wil . Vandaag is het Pietjesdag. We proosten op Pietje en op allemaal.

We beslissen dat we meteen gaan eten.

Doei….

Maandag 11 september 2017 Dag 7. Van Arles naar Agde.

BS 2962 kilometer.

Om tien over half tien vertrekken we . We  doen eerst nog boodschappen. We worden al echte camperaars..

Getankt. 26,5 liter…. Kosten 31,67

We willen naar Agde. We hebben daar nog veel mooi beelden van in ons hoofd. We zijn benieuwd!!

Het is niet zo ver maar al bij al zitten we toch tot 13.00 uur in de auto. De kleine mooie weggetjes vragen toch wel meer tijd.

Eindelijk komen we aan, we herkennen niets meer. Een korte zoektocht naar de camperplaats. Valt niet mee maar uiteindelijk zijn we er. In eerste instantie pakken we de camperplaats maar na een kijkje op de camping beslissen we om op de camping te staan.  Het heet le Peupliers .Meer plaats en gras onder de voeten. We betalen hiervoor 15 euro in plaats van 10 euro.

Na een hapje eten..stokbrood met kaas en ham en jam en melk gaan we met de fiets op stap.

We fietsen een stuk langs de HErault en moeten over een brug. Niets maar dan ook niets herkennen we !!!!! Naar de informatie. We bekijken de kaart en gaan dan naar Cap d’Agde. Na een tochtje van 15 minuten op een fietspad treffen we wel strand aan ,maar ook een saaie boulevard. Er loot wel een mooi fietspad,wandelpad tussen de duinen en de woningen. Dat is wel fijn!!

Geen informatie bureau. We draaien om. Toch moet er ergens een haven  zijn!!!. We fietsen terug en gaan vanavond bezinnen. Ja ja .. dat doen wij Ook!! We drinken nog een biertje op een terras en het valt ons op dat er ontzettend veel kinderen en ouders op het plein blijven hangen. Kletsen en spelen, eten,.veel jongelui loopt er rond, stappen in een auto, kindje mee op de scooter. Enz.

Terug naar Peppertje. We drinken  wat, wassen af en gaan eten koken. Aardappeltjes met salade en gehaktballetjes.  Daarna koffie en op zoek naar een nieuw stekkie. Het wordt waarschijnlijk Gruissan. Ligt ook langs de kust meer richting Spanje .  Bert en Wil hebben dit als tip gegeven. We sluiten de boeken en ik sluit dit nu.

Tot mogge ….

Dinsdag 12 september 2017 Dag 8. Van Agde naar Gruissan.

We gaan Agde verlaten. Van Wil en Bert van de Ven hebben we een tip gekregen. Naar Gruissan.

Om 10 over 9 vertrekken we nadat we broodjes gebakken hebben in ons oventje.

We rijden na een tijdje toch weer over een tolweg. Maar het is zo’n gefriemel met die weggetjes.

Het ziet er al heel leuk uit. De streek ziet er heel netjes uit. We zien weer heel veel wijngaarden en wijndomeinen. We gaan eerst naar een camping kijken, maar dat is wel steeds verder van het stadje af. 5 kilometer. We lopen even de camping op. Alles is nieuw en ik vind dat het  er niet zo gezellig uit ziet. De camperplaatsen zijn bijna op het strand. Dat is wel speciaal!! Op het moment is het wat donker weer en er is heel veel wind. Dus niet zo’n uitnodiging om er met plezier te gaan staan. We kijken even verder maar informeren nog wel naar de plaatsen. Nog eentje en morgen iets meer kans. Het is er echt heel druk!!! We willen toch richting stadje staan. We gaan naar de camperplaats bij de haven; les 4 Vents.Ook heel druk maar er is plaats. Doen!! We zoeken een plekje aan het water. We gaan meteen wandelen en het stadje verkennen. Het oude stadsgedeelte is heel leuk en er zijn veel mensen aan het lunchen. We beklimmen de toren en hebben een prachtig uitzicht op het stadje en op de etangs  en op de zoutmijnen en de zee. We kopen een stokbroodje en gaan thuis eten. Na een tukkie gaan we weer verder verkennen. We ontdekken veel winkeltjes en terrasjes en drinken wat. Rond een uur of zes gaan we terug en bekijken wat tips over Guissan en Collioure en Roses. Ook hebben we tips over Canal de Midi. Daar willen we beslist gaan fietsen.

We eten bij Maxim. Allebei een pizza. Het deeg is heel taai maar ze  zijn  heel moeilijk te snijden. Wel jammer want wat erop ligt is heel lekker.

Terug maar de Pepper. Wat is het er druk!!! Wel veilig gevoel. We hebben geen electriciteit . Dus gas voor de koelkast. Nieuw voor ons.!!!

O jee Wil voelt zich niet lekker!!! Weer na een vispizza in het buitenland!! Hij gaat vrij snel naar bed. Ik wacht nog even het nieuws af. Wil gaat in de nacht wel 6 keer naar de WC!! Gelukkig gaat het weer over.  In de ochtend is hij weer redelijk fit en gaat op zijn fietske stokbrood halen.

Woensdag 13 september 2017.  Dag 9. Gruissan.

Dus Wil heeft stokbrood gehaald. Het wordt een mooie dag met veel minder wind. We gaan fietsen. Nr 5 !! Heel leuk langs een water. We zien dat aan het eind van het stadje markt is. Natuurlijk erop af. We zien een beursje, een leuke tas. Maar we kopen het niet. hihi… we zijn eigenlijk op zoek naar crocs!!! We gaan verder met de tocht.  Deze route heet de Tintaine..is 16 kilometer. We komen op een pad met heel veel keien.  Dit is te heftig. We draaien om en gaan nr. 4 volgen. Een mooie tocht. We bekijken ook nog enkele campings maar ze bevallen ons niet. De camping aan de zee is complet!! We drinken een koffieke bij een leuk terras waar we zien dat het eten ook heel goed is. Frietjes en een volle bak!! We laten ons niet verleiden want we gaan vanavond ook eten. We fietsen via leuke weggetjes naar Gruissan. Even toch nog naar de camping Barberousse.  Plaats genoeg. We gaan daar morgen naar toe. Deze camperplaats  bij de haven geeft te weinig voorzieningen en het is  heel druk. Alles staat dicht op elkaar. Via het stadje fietsen we terug en natuurlijk komen we bij een terras. Twee pilsjes en verder met de geit. Aangekomen bij ons Peppertje zien we een briefje dat we ons moeten melden. Heb vanmorgen nog betaald!!! Oeps een vergissing. Dat kan!!

Excuses. We drinken nog wat in de camper en ik denk dat we dalik gaan duttelen..

In de avond gaan we dus een hapje eten. We zitten bij  L en L. Maar we moeten heel lang wachten en vertrekken weer. Mijn collega zal u helpen!! Het was er nog niet eens vol en zoals Wil zegt. Zij zetten het zelf vol met tafels en stoelen. Dan maar meer personeel!! We gaan het stadje in. ONS restaurant Joffre blijkt dicht te zijn. Daar moeten we dan morgen gaan lunchen!!!

Het volgende restaurant zit ook al aardig vol. We moeten buiten zitten en willen aan de muurkrant. Daar is nog een tafel van 4 . Daar mogen we niet zitten. dan niet!! En weg zijn we. Uiteindelijk komen we bij het grote oranje terras. Daar is het ook behoorlijk druk. Bijna iedereen zit aan de mosselen. Wij nemen fish en chips en een wijntje. Best lekker en makkelijk verteerbaar. (denk ik )

Thuis wat tv gekeken en naar bedje. Flinke storm in Nederland. Code geel en oranje.. echt al herfstweer ook met onweersbuien.

Donderdag 14 september 2017. Dag 10.Gruissan.

Wakker worden, wat luchtig ontbijten en vertrekken naar de andere kant van het dorp. Dat is nou nog een CAMPEREN!!! Deze camping is kwart vol. Nog niet eens!! Wat fijn. Weer wat ruimte en een gewone wc en wasgelegenheid. Ik ga meteen de was doen . We drinken koffie en gaan ..raad eens.. fietsen! We doen nu route 1. La route des Salins. Onderweg zien we een bordje met Narbonne 13 kilometer. En nog wel een fietspad!! Leuk. Onthouden voor de volgende keer. Misschien komen we hier op de terugweg nog wel!!

Vandaag kaartje gestuurd naar team Zonnesteen.

Het is een hele leuke fietstocht met weer HEEL VEEL wind. We fietsen als het ware steeds om meertjes heen. Een stukje door het bos en keienpad. Een stukje langs druivenvelden. Een stukje langs een heel oud vissersdorpje, gehuchtje.. een hele lange pad tussen twee meren in is heel bijzonder . We zien zoutvelden en flamingo’s en plastic eenden. ja echt!! Heel veel plastic eenden met daarbij een observatiehut. Het fijne van dit pad was ook dat we wind mee hadden!!! Ik heb er even last van mijn lenzen gehad. Mijn zonnebril op sterkte niet meegenomen. Ik dacht zeker dat ik die al in de  camper had gelegd. Een vergissinkje!!

Aan het einde van de fietsroute worden we helemaal gezandstraald. Wan wind!!! We zijn nu

vlakbij de camping en willen toch even gaan kijken hoe alles erbij staat of ligt!!! En ja hoor ..er is wat van de waslijn gevallen en het matje zijn we kwijt!!?? Alles weer op orde en huppakee naar Le Joffre. Daar is het binnen al vol. We hebben nog net een tafeltje achteraan. Buiten is er te veel wind. We bestellen een menu entree en plat. We hebben  steeds keuze uit 2 dingen. We proberen alles uit. Het smaakt heel goed. Daarna naar huis en even plat. Dan is het douchetime!! Heerlijk!!

We gaan nog even wandelen en wat boodschapjes halen. We eten soep uit de diepvries. Stokbrood met kaas en / of paté en pudding na. Hoe luxe wil je het hebben!!

Even lekker rustig typen en lezen en route bekijken voor morgen.

Dan gaan we naar Collioure. Als het daar te druk is kunnen we nog naar Argeles sur mer gaan.

Vrijdag 15 september 2017. Dag 11.Van Gruissan naar Collioure.

BS 3188 kilometer

Na afwasje en op gemak ontbijten vertrekken we om kwart over 10 naar Collioure.

Het weer is regenachtig en het is 15 graden. Dus niet zo heel bijzonder. Het wordt steeds donkerder. Het is over die hele kust slecht weer. Via de tolweg gaan we na Perpignan van de weg af en rijden inmiddels al in de Pyreneeen. We rijden over mooie wegen met mooie uitzichten.

Wat jammer dat het niet zonnig is. Maar ja..het is zo..we hebben nog de tijd om op het mooie weer te wachten.We komen aan op camping  Les Amandiers via een smal weggetje. Zo te zien is er wel plaats maar het ziet e allemaal krapjes uit. Toch zijn er ook hier weer veel campers.we kunnen op plaats 12 staan. Het regent weer. Meteen modder, een soort leem. We gaan eten in ons hutje met een lekker bakske koffie aus Holland !!!  Ik ga lezen in mijn e reader. Heb een lekker plekje gevonden in de camper .op het bed met mijn rug tegen de douche ruimte. Ook Wil heeft het gevonden hoor!!!

Hij zit op zijn stoel en dan gaan zijn pootjes op mijn stoel. Heel relaxed!!!

We gaan naar het strandje en naar het dorpje. We kunnen binnendoor. De mevrouw van de receptie waarschuwt ons voor glibberige weg. Het is een prachtig pad. Eerst via een mooi pad naar het strandje. Heel apart. Dan worden we via gele streepjes gestuurd over rotsen en paadjes naar het dorp. HEEL MOOI!!!. Ik heb het idee dat ik het wel zal herkennen maar het klopt niet helemaal. Het is wel een soort van Middeleeuws stadje met veel kleine straatjes en stadspoortjes en muren en mooie uitzichten. We gaan naar het toerisme info. Het is daar heel warm. Echt benauwd. Wil heeft daarna daarna nog last van gehad. Hij blijft een beetje duizelig. Echt raar.

We drinken niets meer in Collioure. We kopen nog wijn en salade en gaan nu via de gewone weg naar huis. We zien dat we vanaf 6 uur kunnen eten in het restaurantje .

Mooi nie……..plekken ze gauw een briefje opende ruit dat ze “ echt soir closed” zijn.

Balen maar onze diepvries en koelkast is goed gevuld; we eten mini-loempia’s met  salade en een toetje na. Alles vergezeld van wijn en bier. PRIMA GEGETEN!

Ook de airco ff getest op verwarming; werkt goed.

Avond is vooral ingevuld met wat typen, internetten, lezen en TV kijken ( inzamelingsactie ST Maarten).

Morgen zeker naar Rosas (Rosés) en hopen op wat beter weer.

Onthouden: vanuit  Gruissan is het mogelijk om via  canal de la Robine naar Narbonne te fietsen. Lijkt ons wel leuk!!
[1]

Zaterdag 16 september 2017. Dag 12.Van Collioure naar Rosas.

BS 3300 kilometers

Rond 8 uur staan we op. We willen op tijd weg zijn. Wil gaat betalen en haalt het brood op dat we  besteld hebben. De reis gaat naar Rosas. We gaan binnendoor over de bergwegen en genieten van de hele mooie uitzichten. Bij de kilometerstand van 3328 zijn we bij de Spaanse grens.

Om half 11 zijn we er. We zien al veel campers. Ik ga informeren of er plaats is maar zie al een bord met COMPLET!!!!  We zetten de camper even weg en gaan even informeren of we kunnen reserveren voor morgen. Bij de receptie zeggen ze dat er kans is tot 12 uur. Er kunnen nog steeds mensen vertrekken. We moeten dus afwachten. We willen naar een volgende camping rijden en bellen van te voren toch even. Ook vol. Op een camping bij Empuria is plaats en hoeven niet te reserveren. Dus dat is wel geruststellend. Wil gaat even naar de w.c op camping Salata en vraagt toch nog even wat de stand is. En ja hoor…nu is er wel plaats!!! Nu worden we vlug!! Met 2 paspoorten, de Acsi kaart en creditcard gaan we inschrijven, even later rijden we door de slagboom. Plaats 161. Het is mooi weer. Alles wat we hebben ,hihi, stallen we uit. Nu is het vol ornaat!! Even wat rondkijken en drinken bij terras en wat boodschapjes doen. Daarna gaan we naar de boulevard en het strand. Amper 200 meter lopen. We eten bij Emporda. Lekker. We schieten nog wat foto’s en gaan terug via een andere weg. Wil ziet al crocs, maar koopt ze nog niet. Morgen is het toch markt. We kopen de zaterdagkrant en gaan fff lezen. Daarna wat duttelen. Het gaat regenen!!!! En onweren. Niet verwacht!!! Het is nu kletsnat!! Dan maar een bakkie troost. Dat ga ik nu inschenken!! Tot zinas!

We horen vandaag dat Adrie overleden is. Triest!!

We gaan in de avond nog eten. We gaan naar Tagliatella. Wil eet taglaitelli bolognese en ik Provenda . Dat is een voorgerecht met groenten overgoten met gesmolten kaas.daarna naar huis en na nog een drankje te bed.

Zondag 17 september 2017. Dag 13.Rosas.

Wakker. Uitslapen ..rond een uur of 10 gaande naar de markt. Vele mensen

Lopen die richting in. Bij de informatie nog wat informatie gehaald haha….het gaat goed op de markt. Sokken..onderbroeken,,vest..slippers..schoenen..opener…haakje…crocs…daarna gaan we via het stadje..wat ook heel leuk is..naar het strand..kopje koffie..dan naar Peppertje..wat ruimen,wassen ,afwassen,prullen, en een wijntje, wat eten met olijfjes en kaasjes, nog twee croissantjes en we zijn weer klaar voor de fietstocht. We gaan naar Empuriobrava. Het dorpje met de kanaaltjes !!. Een leuke binnendoorweggetje brengt ons daar naar toe. We bekijken een camping. Dat heet Lubina of Robina ..Mooi zwembad erbij. Heel groot en langgerekt. Via een weggetje kan je naar het strand. Leuk!! We fietsen verder naar het centrum. Via een parkeerplaats….hee we herkennen de Chinees waar we met Jos en Annie en Hans en Ria gegeten hebben. We kijken nog even naar de surfers met die hoge luchtballonnen. Hihi..

Via de mooie fietspad gaan we weer naar Roses. We zien nu weer een camping.. dat heet Roda's.

Ook mooi: met mooi zwembad. Wel wat smallere paden. We fietsen verder.

En ontdekken dat het paadje precies uitkomt waar wij parkeerden toen we aankwamen in ROses.

Na wat  rust op de camping gaande rond half 8 richting strand en eettentjes! We gaan mosselen eten bij  Emporda .Het smaakt heel goed. Ik kies voor mosselen met witte wijn en crème fraiche en bacon en Wil kiest voor  de pikante. Daarna naar huis. Nu zijn er meer mensen op straat dan op de heenweg. En..morgen moet iedereen toch weer werken!?!?!????

Thuis nog even voetbal tv kijken en verslag makende ik val nu al elke keer in slaap. Truste!!!!!

Maandag 18 september 2017. Dag 14. Rosas.

Het is wat donker en we worden pas tegen 9 uur wakker..het gaat ook wat regenen. Op ons gemak gaan we ontbijten. Rond half 11 gaan we wandelen. We gaan in de richting van Punta Faconera. Geen idee hoe ver dat dat is. We zien de haven en er is ook nog veel visbedrijvigheid. Veel netten uitgerold over de parkeerplaats. Enkele mannen zijn ze aan het herstellen. Op de terugweg zien we ook hoe ze die netten weer oprollen op een vrachtwagentje. Na ongeveer anderhalf uur lopen met meer en minder regen komen we bij Canyelles.

Dat is ver genoeg. We drinken koffie en lopen weer terug. Nu volgen we een paadje langs de kust. Een mooi aangelegd pad tussen de rotsen. Van hieruit prachtige uitzichten op de zee.  De route die we lopen is ook uitgezet voor GR . Grande Randonnee

Voor de foto’s jammer dat de zon niet schijnt. Het wordt trouwens iets lichter. Uiteindelijk schijnt de zon weer!!! We gaan lunchen bij Crocques. Wil bestelt een soort pasta en ik een salade ceasar.

Wil vindt het niet zo lekker. Ik vind die pastadingetjes juist wel lekker. Na een tijdje voelt Wil zich weeer niet lekker.  Dus vlug naar huis..wc en rusten. Het is na een tijdje nog niet over. Het zakt nog niet. Ik heb de was gedaan en andere was opgevouwen en lang gelezen. Wil wil toch iets gaan doen en doet het WATER!! Eten nog geen zin in. Dan doen we crackers met lichte dingetjes en fruit…wil gaat wat halen in de winkel. Net appje gehad van Jos. Zijn in Peralada en hebben al geluncht bij de chinees. Nodigt ons uit om voor 13.00 uur bij hen te zijn en dan naar Figueres te gaan eten. We gaan zeker wel op bezoek maar wachten even af of dat eten doorgaat..

Aan het einde van de avond gaat het weer beter mee ons menneke. Hij lust weer soep en drinkt water en eet drie pinda’s.

Dinsdag 19 september 2017. Dag 15.Rosas.

Onze Cees is jarig! Al geappt om hem te feliciteren. Vannacht een paar keer wakker geworden van de harde wind. Het gaat flink te keer en het luifel staat stevig maar het ruist erg.

De zon is staat al vroeg aan de hemel. Eten, douchen, ruimen en op de fiets naar Peralada.

We kiezen voor de blauwe route. Tot Empuriabrava is het voor ons bekend!. Daarna wordt het nieuw voor ons. We komen in Castello Empurie. Een heel leuk dorpje of stadje. Ook best veel mensen. Als we stilstaan herken ik het hotel waar we geweest zijn met Marij en Geert. Hotel Canet. We zijn de weg kwijt en pinnen geld en vragen bij de info naar de route. Gewoon dat straatje in!!!! Simpel toch?!?! Opbreking! Nou ja we fietsen wel wat en ja hoor !!! We zien weer bordjes. Daarna weer even zoeken maar dan ontdekken we de bordjes van de “rode “ route. Het heet Pirinexxus!?!?. Zandweg of meer grindweg. Ik vind dat wel leuk fietsen. Tussen de akkers door of braak land.

We fietsen naar Villanova de la Muga. Vanaf hier moeten we wel op de harde weg. Het is er gelukkig niet druk. We hebben wel wind tegen en die gaat echt tekeer!!  Wil herkent steeds meer dingen. Aangekomen in Peralada krijg ik een heuse rondleiding. Informatie over het kasteel, de ondersten die er gegeven worden, casino, de ooievaars die er niet zijn..ze zijn nu in Afrika haha. Maar de nesten worden wel gebruikt!! De parkieten hebben holletjes gemaakt aan de onderkant en nestelen daarin. De bakker, het cafeetje, het voetbalveld, de wijnfabriek of melkfabriek..

Daarna gaan we richting golfterrein en fietsen bij Jos en Annie achterom. Apart om hier familie te zien. Ze zijn extra naar hier gekomen in verband met verkoop van het huis. Heel gekke ontwikkelingen. De man wil het huis kopen maar is al vanaf augustus aan het beloven dat hij MORGEN het geld overmaakt. Na een lekker bakske koffie gaan we met de auto naar Empuriabrava. Naar Estecia. Iedereen zit binnen. Het is er best druk. We kiezen onze voorgerechten en hoofdgerechten en wijn. Heel lekker en het wordt heel leuk opgediend.

Ook nog een toetje. Heerlijk gegeten. We zullen thuis koffiedrinken. Jos rijdt steeds een nader kant op dan Annie denkt. Hij wil de fietsweggetjes zoeken, maar dat lukt toch niet. Dan weer wil hij tanken maar dat gaat ook niet door. We gaan naar een hele grote Chinese zaak waar echt van alles te koop is en goedkoop. Wij kopen een spons, een bakje voor de citroendoekjes, een kompas, een lampje voor in de kelder van de camper. We drinken nog koffie in huize Blox en we gaan de terugreis beginnen. Achteraf fietsen we dezelfde weg terug. Die andere route kunnen we niet vinden. Het waait nog steeds heel hard. We besluiten om de luifel af te  breken

Nadat we nog een biertje en wijntje gedronken hebben in het zonnetje gaan we boodschapjes doen. En hele grote winkel dicht in de buurt van de camping. Met twee echt heeeel volle rugzakken gaan we weer naar huis henne! We eten lekker brood met camembert en schimmelkaas en  groene  olijven. Lekker!! Oei Prinsjesdag helemaal vergeten!  Vlug kijken !

Ja mooie jurk!! Het is in Nederland zo te zien heel mooi  zonnig en rustig weer.

Wil heeft mijn telefoontje gemaakt. Dat wil zeggen het is hem gelukt om bij mij internet op te zetten. Fijn ..nu kan ik ook appen en googlen.

Tot mogge!!! We zijn nu precies twee weken on the move!!!

Woensdag 20 september 2017. Dag 16. Rosas.

De zon schijnt en we doen alles op ons gemak. We zijn pas om half 11 weg. We willen eigenlijk naar Cadaques fietsen maar na informatie zien we toch vanaf. Het is 37 kilometer en de wegen daar naar toe echt bergachtig. We gaan gewoon de andere kant op. We willen richting Castello maar in Empuria gaan we een kaart zoeken voor Ans en familie. We ontdekken een heel nieuw stuk Empuria. We komen iets te dicht bij de Chinees en ja hoor …de croissantjes en de appel blijven in het fietstasje. Want wat gebeurt er?!?!? We gaan gebruik maken van menu el dia van 9,25!! Het is heel lekker. Eerst krijgen we een loempia. Dan kalfsvlees Wil pikant en ik met champignons. Daarbij Wil nasi en ik  bami. Als toetje kies ik voor bolletje vanille-ijs en Wil voor koffie. Daarbij drinken we een glaasje bier en water. Onvoorstelbaar.. we hebben best veel van dat kalfsvlees over. Dat laten we inpakken. In de avond eten we hier nog lekker van in de camper met wat brood erbij en die croissantjes!!!!!

We lopen nog een eindje op en willen een bakske koffie drinken. Maar dat is moeilijk hoor!!

We lopen in de kleine straatjes van de stad.  Catalanen zijn aan het protesteren. Ze willen op

1 oktober gaan stemmen omdat ze onafhankelijk willen zijn. De meeste winkels zijn dicht. Het is ook al negen uur..op de terugweg zien we een geschikt tentje. Maar na lang zitten gaan we weer. Als ze niet aan ons willen verdienen!!!! Dan gaan we toch verder!!! Maar we komen niets meer tegen!! Jawel wel wat .een Mexicaans bandje is op de boulevard aan het spelen. Het klinkt heel goed. Ze verkopen ook cds . We blijven best lang luisteren en heel veel mensen staan. Er wordt veel geld in de koffer gedaan en heel veel mensen kopen een cd.

Dus geen koffie.. dan maar aan de wijn…slapen Truste.

Donderdag 21 september 2017. Dag 17.Rosas.

Wakker worden met volle zon aan de hemel. Dat is pas leuk!!! We gaan vandaag fietsen. Naar Le Pedre de  Pescadore. We gaan weer met een paar bananen en twee croissantjes op pad. Die willen we onderweg op een benkske opeten. Dat wilden we gisteren ook..maar je kent het verhaal!!!

Via Empuriabrava , waar we de camping  MAS NOU van bekijken. Dat ziet er ook heel goed uit. Zie folder…, gaan we naar Castello d’ Empuries . Dat is echt een mooi stadje. Onvoorstelbaar dat mensen daar zo nog leven. Ontzettend smalle straatjes, kleine winkeltjes en ook wel veel terrassen. We drinken een kopje koffie en merken dat de ober ontzettend goed Nederlands kent. Na een praatje horen we dat hij al 15 jaren hier is en zeker wil blijven.

We fietsen weer verder en zoeken de weg naar Pedre de Pescadore. Het is nog 8 kilometer.

Alleen maar grindweggetjes en asfaltweggetje. Heel fijn om te fietsen en heel  leuk!! Wij zijn op zoek naar DAT bankske en ja hoor..het gebeurt weer!!! Wil ziet een restaurant. Draait om en gluurt even binnen en vraagt naar menu el dia. En verkocht zijn we weer. We gaan naar binnen en dan we dat je ook buiten kunt eten. Daar is het al hartstikke druk. Terwijl we gaan zitten wordt het ook binnen heel druk. Helemaal vol. We eten het volgende: bord vol salade…bordje mosselen…bord paella..witte wijn en water en nog eens een beetje wijn…crème brullee en koffie. Kosten 24,40.

Onvoorstelbaar. We weten het.. in kleinere dorpen tussen de middag gaan eten.

We fietsen weer terug .we nemen nu de weg via de vlindertuin. Nu fietsen we grotendeels langs de rivier de Muga. Mooie fietspad..aan het eind komen we bij het strand en ontdekken weer een camping. Via het strand en een heel klein paadje tussen twee watertjes en weer een strand komen we daar aan.

We zien hier ook heel veel Nederlanders. De camping ziet er ook goed uit . Het heet LAGUNA. Ook hier een folder te zien bij Wil. De ligging is wat minder omdat het heel ver weg is van Empuria of Rosas. We fietsen een brede lange weg terug tot we bij een brug komen. Oversteken en weer op bekende weg terug naar Peppertje. Thuisgekomen doe ik de was en de afwas. Lekker even in de zon .

We eten onze croissantjes op en de rest van het stokbrood en puddinkje na.

We wandelen naar de grote chinees via een andere weg , dus niet langs het strand. Nu zien we weer een camping midden in Rosas. Dat heet JONCA MAR. Maar dat zien we niet zitten. Best duur en hele kleine plekken. En alleen maar zand zand zand.. we lopen weer verder en komen precies bij de winkel uit. We kopen twee oranje handdoeken..magneetjes..riem..etiketjes…

Via het strand terug en koffie in de camper. Terwijl ik dit verslag maak komen er vele papjes langs over de staking op 5 oktober. Dan zal mijn eerste ?!?  Vrijwilligerswerkdag vervallen?!? ?

Nog even tv kijken en dan weer naar bedje toe.

Vrijdag 22 september 2017. Dag 18. Rosas.

Het is goed weer. Zon en bijna geen wind.

We gaan eerst nog even wat fietsen over de boulevard en bekijken het stadje nog een keer. Nu zijn de winkeltjes wel open. Rond half 1 komen Jos en Annie op bezoek. Ze hebben de camper bekeken en koffiegedronken. We gaan met hen eten in la Plaza  in Garriguella. Annie denkt dat we dit met de fiets kunnen maar het is toch wel ver weg. Jos en Annie gaan vanuit Peralada daar wel eens met de fiets naar toe.

Het is heel bijzonder!! Als je binnenkomt lijkt het of je in Oostenrijk bent. Alles van hout en zelfs de hartjes herken ik van de wintersport. We nemen menu el dia. Smaakt goed. Het is daar niet zo druk. Ze brengen ons weer naar huis. O ja ,we hebben ook nog een foto gemaakt en naar Marita gestuurd. Zij is vandaag jarig.

Thuisgekomen ga ik even dutten. Vannacht slecht geslapen. Niets aan de hand maar toen ik wakker werd begon mijn maag heel gek te doen. En ja hoor…overgeven. Ik ben de heel middag en avond ziek geweest. Het wilde maar niet zakken!!  Toch wel redelijk goed geslapen en weer een keer uit bed. Even blijven zitten omdat ik het niet vertrouwde. Uiteindelijk denk ik dat het over is.  En kruip weer in bed. Truste.

Zaterdag 23 september 2017. Dag 19. Rosas.

In het begin wat donker weer. In de late ochtend en in de middag heel veel zon.

Onze trouwdag. Leuk zo’n bruid!! Nog niet fit en dat blijkt wel als ik een glaasje water pak en ja hoor.. huppakee weer naar de WC. Ik eet twee crackers en drink thee. Ja het blijft zitten. We gaan toch met de fiets naar de markt in Empuria. Na even lopen heb ik het weer gehad. Even rusten en Jos en Annie zouden koffiedrinken. Jos kan geen parkeerplaats vinden. Dus gaan ze snel weer weg. Ze gaan uit eten met een ouder stel. We kopen niks…hihi … .nee hoor dat kan niet!! Wil koopt 2  shirtjes en een soort espadrilles. Ik koop een okergeel vest en crèmekleurige schoenen.

We gaan weer huiswaarts. Onderweg gaan we toch even naar de camping

kijken waarvan we de plaat al heel vaak gezien hebben. Een hele lange weg leidt daar naar toe.

Het heet Castello Mar in Empuriabrava. We fietsen eerst naar het strand. Heel dichtbij de camping.

We bekijken de camping. Als je daar een week blijft is het heel goedkoop. 84 euro. Heel gunstig dus. Het restaurant gedeelte is heel groot. Achteraf leest Wil dat ze daar een hondenrestaurant hebben !!!!! Dus eigenlijk al genezen…

Ik ben blij dat ik weer thuis ben en kruip meteen op bed. We gaan het heel rustig aan doen op onze trouwdag!!!!! Ik doe toch wel weer een wasje en huppakee weer op bed. Wil prutst ook wat en slaapt ook even. Rond een of zes gaan we een eindje wandelen. We komen langs het

Kip in het mandje. Nog wat slenteren op de boulevard. Uiteindelijk kiest Wil voor een pizza dat hij gaat halen op de camping. Ik eet 4 stukjes stokbrood met gewone kaas en een puddinkje. Gaat goed!!!

Blauw bloed gezien..dus mijn dag is toch nog goed gekomen..hahahahahahaha!!

Zondag 24 september 2017. Dag 20.Rosas.

We staan best vroeg op, ontbijten en op stap naar het treintje . Het is nog mistig weer en bewolkt.

Bij de verkoopkraampje aangekomen zijn wij de eersten. We horen dat het ritje doorgaat als er 15 mensen meegaan. Zij verwacht dat eer nu minder mensen komen omdat het zicht minder is. We wachten en op een gegeven geeft zij een duimpje omhoog. De trein vertrekt!! Het kost 9 euro voor 1 uur. Een stuk hebben we al te voet verkend maar op weg naar Falconera gaan we hoger en hoger. Op een gegeven moment gaan we echt de bergen in en we komen zelfs op grindpaden. Hele mooie uitzichten maar voor de foto’s is het minder. Geen blauwe luchten en blauwe zee. En toch is het heel mooi. We hebben nog contact met Annie. Of we willen lunchen. Ik heb daar nog geen zin in. Ik heb alleen nog maar thee en brood op en voel me nog niet optimaal. Dan heeft het ook geen zin om geld uit te geven voor iets waarvan je niet kunt nog een voorstel gedaan om ergens te gaan drinken maar dat gaat niet door. Dus tot ziens en hopelijk zijn ze niet voor niets naar Peralada gekomen en zal hun huis echt verkocht worden!!!!

We drinken nog koffie en thee bij Terrazzo. Nog ff naar de Aziaat voor een riem en dan naar huis.

Bij de camping eten we een hapje. Ik een salade nature en Wil salade met geitenkaas en frietjes. Ik pak ook wat frietjes en….het is lekker.

Even rusten en dan jazeker..naar het strand!!! Liggen en zitten op het zand!!! Dat houden we wel een uur vol!!! Nog even een terrasje en thuisgekomen nog wat stukjes brood en opruimen. Studio sport is aan de gang. Wil is nog bezig met de fietsen . Dalik gaan we dineren vanwege het feit dat we gisteren 39 jaar getrouwd zijn. We gaan MOSSELEN eten.

We hebben heerlijk gegeten. Allebei de pikante… was wel pittiger dan de vorige keer,vond Wil.

Op een gegeven moment gaan de obers een tafel met heel veel zorg dekken .

Extra zijden bloemetjes vormen een hartje om de zouten peperpotjes. Er is voor drie man gedekt!?!?! Er wordt extra onder de tafel geveegd. Hoog bezoek verwachten wij. We rekken al wat tijd. We willen dit meemaken!!!! Maar het duurt zoooolang!! Jammer ..ik had graag bijzonder bezoek mee willen maken!!!. Thuis nog fff tv gezien en naar bedje toe. Weer in de breedte geslapen!

Maandag 25 september 2017. Dag 21.Van Rosas naar Trebes.

Nog wat bewolkt maar alwaar blauwe lucht te zien.

BS 3364 kilometer.

Getankt 41,40.      47 liter

Vandaag vertrek naar Frankrijk!!

Na opruimen en ontbijten gaan we. Eerst naar de supermarkt en tanken. Dat is wel handig. Alles meteen inladen en makkelijk te vervoeren.

Via de rode weg naar Fiqueres en daarna via de tolweg naar Trebes. Op het moment dat we in Frankrijk rijden gaat het regenen…

Bij de camping aangekomen is natuurlijk de receptie gesloten!!! Het is pas half 1. Gelukkig is er in de buurt een ruime parkeerplaats. Daar gaan we lunchen in de camper .een ere stokbroodje met beleg. Wil gaat even slapen en ik waak over hem!!! Rond twee uur gaat Wil naar de WC en hij komt terug met de mededeling dat we plaats nummer 6 hebben. Er staan nog drie campers te wachten..even installeren en informatie zoeken en op het fietske naar het durpke. Het is heel druk op de weg met auto’s. Echt een doorgangsdorpje. Kleine en weinig winkels. Wel heel leuk is het aan het haventje. Een straatje met veel terrasjes . Jammer dat het regent. Dan ziet het er niet zo gezellig uit. Bij de info krijgen we een kaart waarop staat hoever de afstanden zijn van de ene plaats van Canal du Midi naar de andere plaats. We gaan even naar een sluis kijken. Wat een gedoe voor de vaarders. En er zijn er zeker meer..we zien een camperplaats van de Passion. Even kijkje nemen. Een plek voor 4 of 5 campers. Toch ook wel redelijk eenzaam. Hier is geen woonhuis bij. Ik heb het idee dat in de avond de poort dichtgaat. Lijkt me eng gevoel. Via vragen komen we toch nog bij een Super om gebakken aardappeltjes te halen. Een wijntje bij de tent en een heerlijk diner.

Gebakken hamburgers , salade, opengevallen aardappeltjes en druiven na!!

Rust en koffie en lezen en appen en……slapen natuurlijk.

Dinsdag 26 september 2017. Dag 22. Trebes.

Het is al te zien!!! Het wordt goed weer!! Dus heerlijk om te fietsen.

Wil gaat in alle vroegte te voet naar de super. Komt aan de gesloten deur en gaat dapper weer een deur verder. Hij is niet zo gauw van stuk hoor!! Met stokbrood en croissantjes komt hij terug. Eten en huppakee de fiets op. We rijden nog even in de oude binnenstad. Echt oud en stil. De kerk is ook dicht. We gaan naar het fietspad. Het is een hele mooi tocht. Veel variatie . Smal pad, breder pad, grindpad, zandpad, asfaltweg. De ene keer fiets je heel dicht langs het water , dan weer wat verder weg. We blijven in het begin steeds stil staan bij de sluizen…ecluses. De boten gaan met een vaart!! Van15 kilometer. Na 15 kilometer komen we in Carcassonne. Een oude stad met een mooie brug. We zien meteen het station. Met behulp van een plattegrond zoeken we de oude stad op. Eerst drinken we koffie op het Carotplein. Mooie straatjes en leuke geveltjes.

We fietsen over de PONT VIEUX naar het oude cite. Een stad met een flinke muur erom heen en met vele torentjes. Een mooi geheel. Het wordt beschermd door UNesco. We wandelen door de poort en door de smalle straatjes. Heel veel eettentjes en luxe winkeltjes. Het is er nu al best druk. Wat moet dat in de zomer zijn!!!!! We verlaten het oude gedeelte en fietsen richting. Het Canal

Du Midi. Het valt niet mee. We rijden helemaal verkeerd. We zitten aan een andere rivier.. terugfietsen en ja hoor we zien de hoofdstraat weer. We halen een broodje met ei en kip en tomaat en sla en een flesje water. En lekker hapje tussendoor. En ..die banaan gaat er ook aan!!!

Moest vandaag opgegeten worden. Al een paar dagen geleden gekocht!!

We fietsen dezelfde weg terug.  Na 40 kilometertjes fietsen komen we bij het haventje van ons dorp en drinken een pilsje. We zien een mooi tafereel van moeizaam parkeren van een boot. Voor ons lachen ,voor de man aan het roer een ellende. Steeds meer mensen aanschouwen dit gebeuren..de rondvaartboot die voor ons ligt vertrekt met 4!!!  mensen. Na een tijdje beslissen we oom naar ons Peppertje te gaan. Eerst nemen we nog een kijkje bij het meertje en. Het grote gebouw. Het is een door arena met tribune. In het midden is alles asfalt. Opeens loopt een meneer heel hard naar Wil toe en vraagt of hij een foto wil maken. In het begin begrijpen we niet wat hij wil. Maar nu blijkt dat hij een knoepert van een karper heeft gevangen. Hij wil daar een foto van hebben natuurlijk, maar hij was alleen!

Jammer dat wij geen foto gemaakt hebben. Naar huis,,wijntje, douchen , wasje , stukje brood met kaas, paella met salade, pudding ..

Afwasje dutje, voetballen Feyenoord tegen Napoli in Italië.

Woensdag 27 september 2017. Dag 23.Trebes.

Vandaag de andere kant op . Richting Marseilette. Het weer is bijzonder goed. Meteen is het helder en zonnig. Vanmorgen was het nog 14 graden maar heel snel werd het warm. Na ontbijten en rommelen zijn we rond half 11 weg. Weer heel mooi. Puur natuur. Dat dan ook weer niet maar het ziet er groen soms al herfstachtig uit en veel water en heel soms hoor je een auto ergens op een wegggetje. Soms zie je heel veel boten maar soms ook een hele tijd niets. We blijven weer bij enkele  sluizen staan,maar op een gegeven moment ken je het wel!! Het duurt heel lang voordat we iets zien waar we koffie kunnen drinken. Bij Puicherie gaan we dorpje in. Wat is het overal toch rustig!!! Alle luiken dicht ,lege steegjes . Alleen de bakker is open. We volgen het bordje restaurant maar we zien zo weinig leven!!! En ja hoor .helemaal achterom zien we mensen zitten. Is het ouvert???? Oui,oui!!! We nemen het menu van de dag en..het is heerlijk. Lekkere tomatensalade met uitjes en mijn stukjes vis, daarna lasagne en daarna nougatijs speciaal van de heer des huizes!! Inclusief een kwart wijn. Dat alles voor 30 euro.. het smaakte heel goed…maar we moeten nog wel terugfietsen. En dat langs dezelfde weg. Maar dat is niet zo erg. Het is en blijft mooi. Op een gegeven moment zien we het terrasje waar we naar toe wilden. Leuke ligging,ziet er gezellig uit,we zien er ook mensen zitten eten. We gaan zitten en Wil bestelt en….ze gaan Sluiten!!. Daar gaan we dan ..niet ver meer fietsen en we zien in Trebes..daar drinken we onswelverdiende pilsje en gaan braaf naar huis.

Even rusten, koffiedrinken, en opruimen .douchen en wandelen. Een ommetje door het oude dorp. Wonen veel buitenlanders …

Donderdag 28 september 2017. Dag 24. Van Trebes naar kasteelcamping nabij Issoire.

BS 3550 kilometer.

We vertrekken na het nodige ruimen zijn we eerst naar de supermarkt gegaan ,boodgeschapt!! Hihi en getankt. De reis gaat beginnen. We willen wat binnendoor rijden maar na best wel lange tijd merken we dat we op een andere weg zijn en richting Toulouse aan het rijden zijn.   Even tussendoor..we passeren  de Haute Garonne , de Tarn , Aveyron, Puy de Dome en Haute Loire . ROdez valt erg op. Echt een grote stad op een berg. Dan maar even aanpassen en een andere route kiezen. Tussendoor hebben we even gegeten op een parkeerplaats en uiteindelijk komen we op de kasteelcamping in Les Pradeaux. Het ligt 7 kilometer af van Issoire . Keimooi..een hele rustige omgeving en er is van alles te zien. kasteel, woningen aangepast aan hun gezinnen, simpel receptiegebouwtje. Heel veel is in stijl gebleven en het lijkt alsof er niet veel opgeknapt is, maar veel is binnen goed gerestaureerd en netjes betegeld enz. Heel veel wc’s en douches. We hebben wat rondgelopen en veel foto’s gemaakt. We zagen dat we brood konden bestellen en we raakten aan de praat met de vrouw des Huizes. Fam van Bronkhorst. Vader is twee jaar geleden overleden. Zij heeft een Erik en een Saskia. Erik doet de receptie en is inmiddels ook opa. Zijn zoon is getrouwd met een Française en ze hebben twee kinderen. Een andere zoon heeft een restaurant in Issoire. Saskia helpt moeder met de kamers . Ook heel leuk is dat het restaurant een paardenstal is geweest. Leuk opgeknapt en we hebben daar lekker gegeten en met Belgische pensionado’s uit Zoersel  gekletst . Zij hebben heel veel reizen gemaakt. Lekker vroeg naar bed. WE WILLEN HIER NOG EENS TERUG KOMEN.  Daar zijn ook vele fietsmogelijkheden.

Vrijdag 29 september 2017. Dag 25. Van Issoire naar Troyes.

BS 4013 kilometer.

We lopen nog eens rond want Wil heeft nog meer ontdekt. Heel veel tenten en huisjes verhuren ze ook. We rijden rond een uur of tien aan. Richting Troyes. We hebben vrijwel meteen weer een mooi uitzicht. Montpeyroux..een vestingstadje hoog op een berg.  We zitten nu in de Auvergne , dan in de Departement de Allier, Bourgogne, departement de Nievre, lang in de auto gezeten

We hebben tweemaal te maken gehad met omleidingen.  Bij  Auxerre  echt een flinke omleiding!! Een ramp. Veel omgereden. Komen laat op camping. Uiteindelijk beslissen we dat we toch wel rijden naar Troyes en we gaan zaterdagmorgen het bezichtigen.

Zaterdag 30 september 2017. Dag 26. Van Troyes naar huis/Bergeijk

BS 4513 kilometer.

We vertrekken al in de morgen. Het regent en regent en de voorspelling is 100 procent regen heeft geen zin dus om te fietsen of te wandelen. We rijden in eerste instantie richting.Brussel ,maar de autoweg bevalt zo goed dat we besluiten dat we op de autoweg blijven .  We rijden in verschillende gebieden. De Marne. MEurthe ..Meuse..Ardennes . Moselle . Dus naar Metz. Intussen veel contact metWilma . Ze is op reis naar deAuvergne . Ze waarschuwen ons dat bij Luxemburg  een flinke file staat. We hopen dat dat opgelost is tegen de tijd dat wij komen. Maar bij Thionville begint het al en we sluiten dus  aan. Na een tijdje zoeken we een alternatieve route. We komen een eind verder maar weer in de file. We gaan dan maar weer een keer van de weg en ja hoor ..het lukt..via een andere weg komen we op de weg na de wegwerkzaamheden. Wat een groot stuk pakken ze in een keer aan. Heel lastig!!! Na een tijdje gaan we langs de weg knakworsten opwarmen . Heerlijk ,echt weer voor. Bijna de hele dag regent het!!! Rond 7 uur komen we thuis. En de zon gaat wat schijnen. Eindstand.  5133 kilometer.

Dus gereden deze reis...3403 kilometer!

Oeps ,,meer dan ik dacht!

Met de fiets  ongeveer 240 kilometer tijdens deze reis..

Sinds aanschaf van de camper op de bikes 630 kilometer.

Geschat verbruik 1 op 10,4 diesel.

Tol. :

1,70 en 3,30 en 12,60 en 3,80 en 8,80 en 0,85 en 20,40 en 6,20 en 28,80

Totaal. 86,45

Campingkosten:

Toul                  7 ,00   €   CamperPlaats bij haven en ruïne. Best dicht bij stad.

Macon             23,10   €

Die                  32,20   €   2 nachten

Arles.              36,44   €   2 nachten

Agde.              15,00   €   Le Peupliers

Gruissan         18,00   €   2 nachten op CamperPlaats bij haven

Gruissan          18,50   €   Camping Barberousse

Collioure         17,00   €   Camping Les Amandiers

Rosas             180,00   €   9 nachten Camping L Salata   20 euro per nacht . rust!!

Trebes              48,30  €   3 nachten Camping a L’ ombre des Micocoulioures in Trebes bij Carcassonne.

15 per nacht.

Les Pradeaux 18,20   €   1 nacht op kasteelcamping. La Grange Fort. Vlkabij Issoire

Troyes.               18,10.      1 nacht .

Totaal campingkosten is 431,84. Is gemiddeld 16,50 per nacht.

Tips voor terugreis.
[2]

Canal  du midi. Carcassonne moet je gezien hebben!  Tip van 40 jarige ervaringcampervroeuwtje in Collioure. je kunt daar 500 kilometer fietsen. Camping  in Trebes . Het heet  a l’ombre des Micocouleurs. Aan de chemie de la Lande . Kost 15 euro.

Terug naar Gruissan . Voor fietstocht naar Narbonne

Wat kunnen we anders doen/ willen nog doen????

We zijn al nieuwe plannen aan het maken. Een volgende keer gaan we direct naar Spanje en willen dan onder Escala het gebied verkennen.

Bij luik is het korter via Hasselt.. van de andere kant worden de kilometers minder bij afslag Leende!!

We willen nog een keer naar Troyes en de Auvergne nog eens bezoeken.

We willen proberen om niet meer dan 300 kilometer op een dag te rijden.

Een afstand rijden duurt vaak langer dan gepland!?!?

Een nacht overnachten mag twee of drie worden. Iets meer rust..

Een langere tijd op dezelfde plek blijven bevalt ons goed.

Boodschappen doen met de camper is heel leuk en…..handig.

Dit kwam ik tegen op een foldertje

Adres wat ik zie. Camperreiswinkel

Landweerstraat  zuid 109